Naar hoofdinhoud

Tekort aan chauffeurs Taxbus en de gevolgen voor uw rit

De vervoerders van Taxbus kampen helaas met een personeelstekort. Daardoor zijn er te weinig chauffeurs om de ritten uit te voeren.

Wat betekent dit voor u?

Door het tekort aan chauffeurs is het de komende tijd niet altijd mogelijk om een rit te boeken op het door u gewenste tijdstip. Als uw rit niet mogelijk is, zoeken we samen met u naar een ander tijdstip. Dit kan een uur eerder of later zijn dan u gepland had om te reizen. U heeft dan de keuze om de rit op het andere tijdstip te accepteren of de rit te annuleren.

Wat zijn de drukke tijden?

De vervoerders hebben het met name erg druk op:

  • Alle werkdagen tussen 7.00 en 9.00 uur.
  • Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 14.45 en 16.30 uur.
  • Woensdag tussen 12.00 en 16.30 uur.
  • Zondag tussen 12.00 en 14.00 uur.

Boek uw rit op tijd

Wilt u een rit boeken buiten de genoemde drukke tijden? Doe dit altijd minimaal 4 uur van tevoren, maar liever 24 uur of eerder. Ritten die niet op tijd geboekt worden, kunnen geweigerd worden. Dat geldt niet voor een prioriteitsrit, een rit naar een medische bestemming of in geval van een retourrit.

Alternatieven voor Taxbus

Misschien is het in uw woonplaats mogelijk om gebruik te maken van andere soorten vervoer. Bijvoorbeeld het openbaar vervoer (OV) of de Buurtbus. Daarnaast zijn er in sommige gemeenten ook lokale vervoersinitiatieven, zoals: AutoMaatje in o.a. Helmond en Asten-Someren, het Casters vervoer in Bladel, de Witte Raaf in Eindhoven, of de Algemene Hulpdienst in Best. U kunt de gemeente vragen welke mogelijkheden er in uw woonplaats zijn.

Is de Taxbus toch te laat?

Als de Taxbus er niet op de afgesproken tijd is (uiterlijk een kwartier na de afgesproken tijd), belt u dan naar het Mobiliteitscentrum ( 0800 0234 795). De telefonist registreert dat u niet bent opgehaald en vraagt u nogmaals contact op te nemen als u binnen een half uur nog niet bent opgehaald. Als u voor de tweede keer belt (na dat half uur) wordt gevraagd of u nog langer wilt wachten of de rit wilt annuleren. In het laatste geval mag u op kosten van de vervoerder een particuliere taxi bellen. De kosten daarvan kunt u declareren door het indienen van een klacht. Daarbij dient u dan wel het betalingsbewijs te overleggen.

Uw gemeente, de taxibedrijven en Taxbus doen er alles aan om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. We hopen dat de situatie snel verbetert en zullen u daarover informeren.

Mocht u, naar aanleiding van deze nieuwsbrief, vragen hebben, dan kunt u per mail contact opnemen via info@taxbus.nl.